Zwanenburg – Alcmaria Victrix  ….krankzinnig en bizar.

Dat aan het eind van de rit alles plotseling heel raar en onvoorspelbaar kan verlopen is al eens eerder realiteit geworden. Niet alleen op het niveau van Zwanenburg, maar ook gewoon in de hoogste geledingen van ons Nederlandse voetbal. Een paar jaar geleden was Heracles aan het eind zomaar de ploeg die nacompetitie tegen degradatie moest spelen en uiteindelijk ook nog uit de eredivisie verdween, terwijl de ploeg al eerder veilig dacht te zijn. Dat scenario is ook in de 3e klasse B zomaar aan de orde. Zelf dacht Zwanenburg aan Alcmaria Victrix een makkelijke tegenstander te hebben. Het tegendeel was waar, want de bezoekers wilden “hun huid duur verkopen” en vochten voor elke meter. Daarnaast lijkt het door de uitslagen van vandaag dat bij de 3 ploegen die gaan spelen in de nacompetitie tegen degradatie ook gewoon VSV en Alliance zomaar een kans maken. Beide ploegen hebben 31 punten en dan dus nu zomaar een verdieping lager terecht kunnen komen. Natuurlijk is dat bizar, want VSV gaat net als Zwanenburg op zaterdag spelen met de standaardteams. Het zou dus niet zo heftig hoeven te worden. Maar beide teams willen met een schoon blazoen het zondagvoetbal verlaten en dus niet degraderen. Dus gaan we het de komende twee zondagen meemaken.

Het programma is voor de beide teams niet echt gemakkelijk tegen subtoppers. Zelf staan we na vandaag eindelijk een plekje boven de streep. Voor de laatste wedstrijden gaan wij Hercules Zaandam en RKEDO treffen en RCZ moet nog tegen Koedijk en Bergen. RKEDO krijgt nog Sporting Krommenie en ons “sterrenteam” het kan dus nog steeds heel vreemd gaan.

Op moederdag was het een echte galavoorstelling voor het vele publiek in Zwanenburg. Aan de poort moest voorzitter Kesbeke vele toeschouwers teleurstellen. Geen plaats meer en op het parkeerterrein was er een levendige handel op de zwarte markt. Ja werkelijk ….. het was “bomvol” en de mensen in de kantine maakten overuren en kregen geen tijd om van de zon te genieten.

De wedstrijd  was zoals al genoemd in de titel krankzinnig en bizar en er zouden zomaar gigantische boekwerken van 500 bladzijden mee gevuld kunnen worden. Het schoot werkelijk waar alle kanten op. Zwanenburg was  bijna compleet, alleen Zakaria al Johari was afwezig in verband met een blessure en krijgt vandaag 5 punten om zijn verdriet enigszins te verzachten. (voor elk doelpunt van Zwanenburg  1 punt) Een makkelijk opgave dus tegen het reeds gedegradeerde Alcmaria Victric.

Zwanenburg begon goed en kreeg direct kansen en corners en had na 4 minuten al met 2-0 voor kunnen staan. Dat gebeurde niet en in minuut 5 vond het eerste merkwaardige moment plaats. Een voorzet van de zijkant van de bezoekers werd keurig achter onze keeper geschoten. De dader of maker was echter een eigen speler van Zwanenburg.

Daarna probeerde Alcmaria de “bus” voor het eigen doel te parkeren en wilde men deze stand tot het eind vast houden. Dat is natuurlijk onmogelijk met nog 85 minuten op de klok. Gelukkig gaat Zwanenburg daarna beter voetballen. De drinkpauze na 22 minuten is daar echter wel voor nodig en een stevige retirade van trainer Richard Griffioen. Zo wordt het nog voor rust 3-1 voor de thuisploeg door lekkere en mooie doelpunten van Jurrian te Hoonte, Tom van Moorsel en Louis Elbertse. We gaan zo met een voorsprong rusten en eigenlijk is er alle vertrouwen om in de tweede helft door te gaan voor een overwinning.

Wel zoals al gezegd stond de wedstrijd bol van merkwaardige momenten. Terwijl ik aan de kant van het veld relaxt sta te praten met de vaders van Tom van Moorsel, Louis Elbertse en Thom van Es. Dan is is weer een vreemd moment en zien we Schiphol voorbij komen. De   felicitaties voor de gemaakte doelpunten van Tom van Moorsel en Louis Elbertse, kan ik nog net uitbrengen. Maar dan valt de 3-2 waarbij “eigen vlees en bloed” prachtig door de lucht zweeft, maar geen bal raakt en dus komt de bal voor een de voeten van een speler van Alcmaria en is het dus 3-2. Daarna wordt het nog gekker, want Zwanenburg gaat weer eens door de ondergrens en zo kijken we na 67 minuten tegen een 3-4 achterstand aan.

Daarna brengt trainer Griffioen een aantal verse krachten in het veld. Ook de licht geblesseerde Jordy Vierbergen komt in dce ploeg en hij zorgt voor “gif”dat maakt dat het uiteindelijk nog “eind goed, al goed gaat worden. Eerst scoort Niels Oostwouder met een omhaal de 4-4 en daarna is het opnieuw onze “senior ster” Robin Poelsma die de verlossing brengt en voor de 5-4 zorgt. Maar het was opnieuw “billen knijpen” en ook alle doemscenario’s langs zien komen. We hebben nu nog lucht en laten we hopen op een wondertje in Zaandam en dan alsnog een beetje reddiing………..

Man of the Match

.1 (3 punten)   – Robin Poelsma

.2 (2 punten)   – Nigel Zwarts

.3  (1 punt)      – René Jonker, Camiel Kesbeke , Jordy Vierbergen, Melle de Graaf, Jurrian te

Hoonte , Kevin Verhoeve, Wouter Mulder, Tom van Moorsel, Louis Elbertse ,

Luca van Dijken Silvian Kesbeke, Matthijs Kamminga, Max Brugman en de

technische staf, begeleiding en alle supporters.

.

Score verloop Zwanenburg – Alcmaria Victrix 5-4 (rust 3-1)

Min 05   0-1   Alcmaria Victrix  (e.d. Camiel Kesbeke)

Min 29   1-1   Zwanenburg