Zwanenburg kan het niet afmaken tegen de Valken

In de eerste wedstrijd van de nacompetitie moest Zwanenburg in actie komen tegen De Valken uit Venhuizen.Vooralsnog staan er drie wedstrijden op de kalender voordat lijfsbehoud in de 3e klasse een feit is.  De eerste van deze 3 wedstrijden is dus tegen een runner up uit de 4e klasse. Bij winst volgen er dan nog ontmoetingen tegen VSV en als ook die wedstrijds wordt gewonnen komt RKEDO weer in beeld. Ja inderdaad de tegenstander van vorige week. De eerste wedstrijd eerst maar eens winnen.  De kleuren van deze vereniging  uit Venhuizen doen ons denken aan een moeilijke tegenstander uit onze regio,DSS. Daar hadden we het vaak heel lastig mee en helaas was dat ook deze zondag  het geval. De realiteit was zo dat De Valken dus bovenin de 4e klasse heeft meegedaan en wij een heel moeizaam seizoen hebben gehad in de 3e klasse.

Zwanenburg had ook weer te maken met een groot aantal afwezigen. Kevin Verhoeve geschorst en Niels Oostwouder en Zakaria el Johari afwezig door een blessure en werk. In de opstelling betekende dat wederom een plek als spits voor Jordy Vierbergen.

Vorige week viel het allemaal een beetje tegen en dus werd er gehoopt op een meer geinspireerd Zwanenburg. Beide teams begonnen zeer voortvarend aan de wedstrijd en er waren over en weer kansen. Zwanenburg moest direct goed en scherp zijn en de verdediging werd behoorlijk onder druk gezet. Het was vooral keeper René Jonker die er voor zorgde dat de tegenstander niet tot scoren kwam in de eerste helft. Zelf konden we wel een doelpunt aantekenen in de 9e minuut, maar eigenlijk hadden we meer doelpunten moeten maken en de tegenstander direct op grote achterstand moeten zetten. Nu scoorde Jordy Vierbergen na een goede actie en assist van Nigel Zwarts. Na deze goal bleven er mogelijkheden om de voorsprong  groter te maken, maar dat gebeurde dus niet. De Valken blijft dus in leven en weet ook regelmatig gevaarlijk te worden en drukt Zwanenburg regelmatig terug. Halverwege de eerste helft moet good old Robin Poelsma geblesseerd uitvallen en moet er het een en ander worden omgezet. Toch zorgt dat niet voor verzwakking, omdat ook Tom van Moorsel al enkele weken een goede vorm demonstreert. In de 42e minuut kan Jordy Vierbergen opnieuw het net laten bollen en eigenlijk gaat iedereen met een goed gevoel naar de thee. Zwanenburg speelt heel aardig heeft een 2-0 voorsprong en het is een aantrekkelijk schouwspel. Natuurlijk geeft de tegenstander zich nog niet gewonnen, maar de stand geeft vertrouwen.

Na de rust gaat de wedstrijd eigenlijk op dezelfde wijze door. Er zijn kansen over en weer en de Zwanenburg defensie houdt stand onder leiding van onze sluitpost die wederom veel in de weg staat of pakt. Toch heeft de trainer van de bezoekers een aanpassing gedaan in de speelwijze en waarschijnlijk de opdracht gegeven om te strijden tot de “laatste snik”, want de inzet van De Valken is nog groter en men is nog scherper in de counter. Dit brengt ook de 2-1 op het bord. Een fout van Zwanenburg op het middenveld zorgt er in de 63e minuut voor dat men een opening vindt in onze defensie en nu moeten wij capituleren.

Op zich is het nog niet ernstig, maar de bezoekers krijgen zoveel energie van deze eerste treffer dat Zwanenburg niet echt de boel kan reorganiseren en twee minuten later ook de 2-2 moet incasseren. Tussentijds is Silvian Kesbeke al in de ploeg gekomen voor de moegestreden Matthijs Kamminga. Na de gelijkmaker komen er dus donkere wolken tevoorschijn voor Zwanenburg. Er was in de rust echt geen rekening gehouden met het uit handen geven van de voorsprong. En nu moet men proberen zich weer te herpakken. Dat lukt op zich aardig, maar de tegenstander ruikt bloed en gaat door met druk zetten. Zwanenburg krijgt nog wel wat mogelijkheden en vooral Nigel Zwarts blijft de tegenstander handenvol werk geven, maar het geluk is niet meer in het voordeel van Zwanenburg. Hoe hard we ook proberen te werken, het lukt niet of ballen gaan voorlangs of over. Bij De Valken lukt steeds meer. Eén van de vele diepe ballen, waar de bezoekers gevaar mee proberen te stichten komt bij de nummer 11 van De Valken en diens schot gaat met veel geluk met een boog net buiten bereik van onze keeper net in de linkerbovenhoek en dus is het 2-3. Dan knakt er duidelijk wat bij onze mannen. Men probeert de gelijkmaker nog wel op het bord te krijgen, maar de energie is op en het geluk ook. Ook het inbrengen van Mitch Snijders kan het tij niet meer keren en dus is het over en uit en valt het doek definitief voor Zwanenburg. Na één wedstrijd in de nacompetitie is het voorbij. De doelstelling om zonder degradatie het seizoen en het zondagvoetbal af te sluiten gaat niet gehaald worden en we kunnen het niet op eigen kracht afmaken. Nu is het uithuilen en opnieuw beginnen. Volgend seizoen gaan we onder leiding van een nieuwe technische staf, met Mitch Snijders als hoofdtrainer, spelen in de 5e klasse  op zaterdag en zullen we weer veel regionale derby’s krijgen en hopelijk heel snel een promotie naar de 4e klasse.

Voor nu is het boek uit en gaan we een voetballoze periode tegemoet.

Afsluitend volgt er nog een overzicht van het seizoen en de bekendmaking van de speler van het jaar en het talent van het jaar.

Man of the Match

.1 (3 punten)   – René Jonker en Jordy Vierbergen

.2 (2 punten)   – Nigel Zwarts, Melle de Graaf, Wouter Mulder en Camiel Kesbeke

.3  (1 punt)      – Jurrian te Hoonte , Robin Poelsma, Matthijs Kamminga , Tom van Moorsel, Luca van Dijken,

Louis Elbertse, Silvian Kesbeke, Max Brugman en de technische staf en begeleiding en alle supporters.

.

Score verloop Zwanenburg – De Valken 2-3 (rust 2-0

Min 09   1-0   Zwanenburg Jordy Vierbergen

Min 42   2-0   Zwanenburg Jordy Vierbergen