Het laatste verhaaltje……….Speler en talent van het seizoen 2023-2024.

Aan het eind van het vorige seizoen heb ik in het laatste wedstrijdverslag de toezegging gedaan om nog één keer terug te komen op de website van Zwanenburg.

De thuiswedstrijd in de nacompetitie tegen de Valken uit Venhuizen werd verloren en daarmee was het “sprookje” van Zwanenburg in de 3e klasse van het zondagvoetbal voorbij.

De degradatie was een feit en nu wordt het de uitdaging om op de zaterdag door middel van goed voetbal snel uit de 5e klasse te komen.

De indeling voor de competitie brengt het keurkorps van Mitch Snijders in een poule met wederom veel ploegen uit het gebied boven het Noordzeekanaal. Het worden dus opnieuw lange reizen voor de selectie en de supporters.

Gelukkig was de indeling voor de KNVB beker en de Midwest Cup in de voorbereiding iets prettiger. De eerste oefenwedstrijden tegen SDZ, DZS en Westzaan moest het team nog wennen aan de nieuwe omstandigheden, maar in de wedstrijden voor de KNVB beker werden alle wedstrijden gewonnen. Nieuw West werd met 5-2 verslagen en ook De Germaan/Eland moest er aan geloven en kreeg met 5-3 klop. En in de laatste wedstrijd werd Spaarnwoude met 6-0 terug naar Spaarndam gestuurd. Conclusie is dat Zwanenburg door is naar de volgende ronde. In de Midwest Cup gaat het vooralsnog ook voorspoedig. De eerste wedstrijd tegen VVC werd met 2-2 gelijkgespeeld en tegen UNO werd het 5-0. De laatste wedstrijd  tegen BSM gaat gespeeld worden op dinsdag 24 september om 20.30 in Bennebroek. Deze wedstrijd is verplaatst.

De afsluiting van de voorbereiding is daarmee een feit en zaterdag 21 september begint de competitie met een uitwedstrijd tegen Jisp. Deze wedstrijd begint om 14.30.

Nu nog even een terugblik op het vorige seizoen. Over het verloop valt niet veel meer te vertellen, maar ook in de “donkere dagen” blijft de strijd om de gouden schoen en de bokaal voor het talent van het jaar gewoon doorgaan. Dus is er vorig seizoen gewoon een ranglijst bijgehouden. De punten werden gegeven door Jan Prevoo, Mitch Snijders en ondergetekende

Dat spelers toch nieuwsgierig zijn blijkt wel in deze weken. Er is al diverse keren gevraagd naar de uitslag.

Topscorer seizoen 2023-2024

In deze magere periode is er niet veel gescoord door Zwanenburg en was het doelsaldo helaas negatief. Topscorer werd Luca van Dijken met 8 goals en op plek 2 kwam Nigel Zwarts met 7 doelpunten. Daarna volgde Silvian Kesbeke met 5 doelpunten

Man of the Match of Speler van het Jaar.

Eigenlijk was de strijd om de gouden schoen dit jaar niet echt spannend. Na  de eerste helft van de competitie was de voorsprong van de nummer 1 al groot  en dat heeft de winnaar kunnen vasthouden. Er was nog wel een mindere periode door een kleine blessure, maar uiteindelijk wist hij toch de winst te behalen. De nummer 2 van de eerste seizoenshelft was Roy von Mauw, maar een wereldreis zorgde er helaas voor dat hij op 20 punten bleef steken en zijn plek dus uit handen gaf.

De winnaar van de Gouden schoen 2023-2024 is Jurrian te Hoonte met 44 punten. Hij wordt op de 2e plaats gevolgd oor aanvoerder Jordy Vierbergen en keeper René Jonker met 38 punten. De derde plaats is voor Melle de Graaf en de vierde plaats is voor Camiel Kesbeke.

Talent van het Jaar

Ook is er jaarlijks een prijs voor het talent van het jaar. Dit is een prijs voor een speler die

voor het eerst een seizoen bij het 1e team meedoet en daarin van de nieuwkomers de beste meerwaarde toont of rendement heeft. Voor deze prijs kwamen in het afgelopen seizoen een vijftal spelers in aanmerking. In alfabetische volgorde waren dat Luca van Dijken, Louis Elbertse, Matthijs Kamminga, Silvian Kesbeke en Wouter Mulder.

De winnaar van deze prijs is deze keer Luca van Dijken. Van de nieuwkomers had hij de meest punten, maar ook het hoogste gemiddelde.

Beide spelers verdienen hun prijzen dubbel en dwars, omdat beide spelers altijd inzet toonden en het nooit lieten afweten.

Dus van harte gefeliciteerd en ook komend seizoen veel succes.

1 reactie

• Evert,

Niet zo veel meer aanwezig op de velden en bij de wedstrijden , maar het was altijd leuk om een verslag van de gespeelde wedstrijd te lezen, helaas stop je er na zoveel jaren er mee en hoop toch wel dat er weer iemand is die de pen weer oppakt, nogmaal bedankt voor de prachtige verslagen en het ga je goed.

Simon Padt