Robin Poelsma zwaait af bij VV Zwanenburg

Terwijl voor Nederland het EK gaat beginnen en alle hoop is gevestigd op een herhaling van 1988, is er voor een icoon van VV Zwanenburg vandaag een einde gekomen aan een meer dan gedenkwaardige carrière in het 1e elftal van de VV Zwanenburg.

Robin Poelsma neemt na 21 jaar op 41 jarige leeftijd afscheid van het selectievoetbal.

Uiteraard is het begin van zijn memorabele tijd nog begonnen in het blauw-zwart van  NAS.

Daar is hij als jeugdspeler en jongste speler van de selectie ooit begonnen.

Ook in de begintijd maakt hij als contoleur al furore en maakt hij de nodige tegenstanders daar het leven zuur. Zijn bijnaam was dan ook terecht, want hij stond bij menige tegenpartij bekend als “de Zaag” of  “Scheermes van Zwanenburg”. Een speler die je niet één keer of twee keer tegenkwam, maar als het nodig was kwam hij achter zijn tegenstanders aan tot het gevaar geëlimineerd was. Na de fusie met SV Halfweg, ging hij verder met voetballen bij VV Zwanenburg. Langzamerhand zakte hij ook nog een linie en stond hij als centrale verdediger of back zijn mannetje in de verdediging. In de lange periode in NAS 1 en Zwanenburg 1 beleefde hij vele hoogte- en dieptepunten. Natuurlijk blijven de promoties daar de mooiste herinneringen aan, maar ook na een mindere periode was er altijd weer genoeg motivatie bij Robin Poelsma om er nog weer een seizoen aan vast te plakken.

De laatste jaren werden de basisplaatsen in het vlaggenschip van Zwanenburg minder en ging de leeftijd mee spelen. Maar in zijn laatste seizoen kwam hij toch nog tot een heleboel speelminuten omdat andere spelers door vakantie of verplichtingen afwezig waren. En was hij ook nog trefzeker door in de laatste competitiewedstrijden een penalty te benutten en de winnende goal te scoren in een wedstrijd om de laatste plek.

Vandaag op 16 juni 2024 is er dan definitief een laatste wissel geweest en neemt hij in een afscheidswedstrijd met heel veel oude bekenden en spelers uit het huidige elftal van Zwanenburg 1 afscheid. Gelukkig is Zwanenburg zijn stille kracht niet kwijt, want hij gaat ook volgend jaar verder als trainer-coach van de Dames 1 van Zwanenburg.

Robin…. Enorm bedankt en veel succes en geluk bij alles wat nog op je pad mag komen.

1 reactie

• Evert, bedankt voor alle mooie wedstrijd verslagen. En natuurlijk voor dit prachtige stukje.
    PS wel jammer dat je mij bijna nooit punten gaf 😉