Zwanenburg – RKEDO ….een klein beetje een anti climax !

In de vooruitblik was de verwachting blijkbaar toch iets te hoog gespannen, na de goede prestatie in Zaandam. De trainersstaf had een behoorlijke ploeg om uit te kiezen en dus waren de voortekenen goed. In totaal 17 man ter beschikking en geen schorsing voor linksbuiten Nigel Zwarts. Na de warming up viel er toch nog een speler af. Helaas bleek Niels Oostwoudertoch niet fit genoeg en kon hij niet op passende wijze afscheid nemen. Maar goed met 5 spelers op de bank heb je geen problemen. De JO 12-1 mocht de bal in beweging brengen en daarna leek Zwanenburg direct de zaken goed en zakelijk te willen regelen. Dat ging echter niet door. Zwanenburg mist de geboden mogelijkheden en dan komt het oude verhaal weer tevoorschijn. Als je zelf niet tot scoren komt, gaat de tegenpartij je laten zien hoe het wel moet. Daar kwam bij dat er voor tegenstander RKEDO nog wat op het spel stond. Bij verlies zelf en winst van RCZ, zou de ploeg uit Avenhorn rechtstreeks degraderen. Dat wilde men dus liever niet en dus ging men er met een inzet van meer dan 100 % tegenaan. Zwanenburg, in principe veilig voor de nacompetitie en niet meer in staat om dit nog te ontlopen, begon dus na een goed begin te tam te spelen. Men anticipeerde niet op de verandering van spelconcept bij de bezoekers. En dus werd Zwanenburg na een kwartier teruggedrukt en bij de 0-1 in de 17e minuut in de defensie helemaal  uit elkaar gespeeld.

Na deze achterstand verwacht je dan een reactie, maar die was er niet bij Zwanenburg en dus was het in minuut 21 opnieuw raak. Een aanval kwam bij een speler van RKEDO recht voor de goal en zijn schot vanaf de 16 trof het doel in rechterbovenhoek. Helaas buiten bereik van onze keeper. Dan volgt een periode waarin Zwanenburg tracht te reageren op de tactiek van RKEDO en het spel naar zich toe probeert te trekken. Dat lukt bij tijd en wijle, maar er komen weinig kansen uit voort en RKEDO blijft levensgevaarlijk en weet wel regelmatig gaten te maken in de defensie van Zwanenburg. Het komt voor de rust niet meer tot doelpunten voor één van de teams en dus zal de tweede helft dan uitkomst moeten bieden. Zwanenburg zet nieuwe krachten in en Tom van Moorsel, Louis Elbertse en Kevin Verhoeve komen in de ploeg voor Wouter Mulder, Silvian Kesbeke en Nigel Zwarts. Het begin lijkt goed, maar na 2 minuten kan alle hoop de kachel in als de bezoekers op 0-3 komen. Kort daarna kunnen we nog wat terug doen en maakt Louis Elbertse de 1-3. Daar blijft het echter bij. Zwanenburg verprutst de mooiste mogelijkheden en RKEDO hoeft niet meer. Concurrent RCZ staat achter tegen Bergen en dus hoeft men niet echt meer voluit te gaan. En zo gaan beide ploegen over tot zomeravondvoetbal. Voor iedereen geldt dat men zonder veel blessures de beslissende fase in wil gaan en dus blijft het bij de publiekswissel voor onze oudjes René Jonker en Robin Poelsma in de 85e minuut.

Waar we volgende week tegen gaan spelen is nu nog niet bekend, maar komt zo senl mogelijk op de website.

Man of the Match.

Vandaag  viel er dus  te weinig inspiratie en beleving te bespeuren op het veld. Waar de mannen vorige een collectieve superprestatie konden neerzetten, was het vandaag veelal achter de feiten aanlopen. Een goed begin, maar geen doelpunten en dan “de kous op je kop” krijgen en gewoon de tegenstander de ruimte geven. Op zich jammer om zo het seizoen te beëindigen en zo de nacompetitie in te moeten gaan. Maar toch wat positiefs….Matthijs Kamminga zie ik zomaar als de openbaring op de linksbackpositie. Helaas niet zo spectaculair als in de vorige wedstrijd, maar toch de man of the match. De erepunten gaan deze keer naar de mannen die afscheid gaan nemen. De trainers Richard Griffioen en Lex von Mauw en de spelers Robin Poelsma, Niels Oostwouder en René Jonker. Met name Robin Poelsma verdient een eervolle vermelding met 23 jaar selectievoetbal bij NAS en later Zwanenburg. Een memorabele periode waarin hij van “scheermes”  of contoleur uitgroeide tot “jeune senior” of centrale verdediger. Daarnaast Niels Oostwouder die ook zijn volledige carrière bij SV Halfweg en Zwanenburg voetbalde en dat afwisselde met periodes als centrale verdediger en spits of “oorlogmaker in de 16”.  Ten slotte keeper René Jonker. Als 16 jarige debuterend bij SV Halfweg in de zondag 1, omdat alle seniorenkeepers gekwetst waren en toen als “broekie” moest spelen in de uitwedstrijd van Halfweg zondag 1 tegen Vogelenzang.

Vervolgens na Halfweg een aantal jaren bij andere clubs actief geweest. Dat waren RCH, DWS, Aalsmeer en RKDES en vervolgens weer terug op het oude nest en ook nog 10 jaar de kleuren van Zwanenburg hoog gehouden.

Daarnaast zijn er meer spelers die afscheid nemen van de selectie of vertrekken, maar daar meer informatie over in de verslagen van de nacompetitie.

.1 3 punten      – Matthijs Kamminga

.2 2 punten,    – René Jonker, Niels Oostwouder, Robin Poelsma, Richard Griffioen en Lex von

Mauw

. 3 1 punt           Camiel Kesbeke, Melle de Graaf, Wouter Mulder, Luca van